To już kolejny kontrakt, jaki z PKP Cargo podpisała grupa Azoty. Wraz z końcem czerwca prezesi obu spółek spotkali się w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, by tam podpisać dwuletnią umowę na przewozy ponad 4 mln ton produktów nawozowych i chemicznych oraz surowców. Największy w Polsce przewoźnik będzie rozwoził produkty Grupy Azoty nie tylko do odbiorców w kraju, lecz także obsłuży połączenia w ruchu międzynarodowym, w tym polskie porty. Spółka PKP Cargo transportuje chociażby ładunki eksportowe Grupy Azoty do Szwecji. Nawozy polskiego producenta są przewożone w wagonach kolejowych do portu w Świnoujściu, skąd są transportowane promem do portu w Ystadt, a stamtąd jadą do terminalu przeładunkowego, z którego samochody ciężarowe rozwożą produkty do odbiorców końcowych.
Kontrakt oprócz obsługi połączeń międzynarodowych obejmuje w szczególności przewóz materiałów w obrębie pięciu najważniejszych spółek potentata nawozów chemicznych: Grupy Azoty Zakłady Azotowe "Puławy" S.A., Grupy Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A., Grupy Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A., Grupy Azoty Kopalnie oraz Zakłady Chemiczne Siarki "SIARKOPOL" S.A. z siedzibą w Grzybowie.
Co ciekawe, spółka PKP Cargo w ciągu ostatnich 12 miesięcy musiała codziennie uruchamiać około 10 pociągów dziennie, by przewieźć produkty Grupy do wymienionych wyżej spółek.
PKP Cargo dysponuje największym taborem kolejowym, obejmującym specjalistyczne wagony do przewozu chemii. Kontrakt, który został zawarty zabezpiecza przewozy 60 proc. naszych rocznych wolumenów. Przez ścisłą współpracę eliminujemy wiele rodzajów ryzyka związanego z transportem na czas potężnych wolumenów produktów i surowców
– komentował podpisany kontrakt Mariusz Bober, prezes zarządu Grupy Azoty.
Transport produktów Grupy odbywa się zarówno we własnych pociągach, które należą do producenta nawozów, jak i w pojazdach, które są własnością PKP Cargo. Szacunkowa łączna wartość zawartego kontraktu opiewa na ok. 200 mln zł.