Umowę typu projektuj i buduj na realizację połączenia węzła Kurów Zachód na S17 z mostem na Wiśle w Puławach podpisano 30 grudnia 2014 roku. Wykonawca, konsorcjum firm: Energopol Szczecin i PRD Zwoleń, w pierwszej kolejności opracował dokumentację techniczną i złożył wniosek o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wojewoda Lubelski wydał ZIRD 30 marca br. co otworzyło drzwi do rozpoczęcia prac.
Wczoraj na terenie budowy o postępach prac opowiadał Krzysztof Nalewajko z GDDKiA oddział w Lublinie:
Obecnie w budowie jest jedenaście z trzynastu obiektów inżynierskich, rosną nasypy i pojawiły się warstwy konstrukcji przyszłej drogi wykonane z kruszywa i mas bitumicznych.
Dotychczas w ramach prac przygotowawczych:
- wycięto drzewa na obszarze ok. 30 ha,
- odhumusowano ok 220 tys. m sześciennych żyznej ziemi,
- wykonano ok. 230 tys. m sześc. wykopów i ok. 310 tys. m sześc. nasypów.
Z trzynastu obiektów mostowych do realizacji prace prowadzone są na jedenastu z nich, a z początkiem przyszłego roku ruszą przy kolejnym znajdującym się w obrębie przyszłego węzła Puławy Wschód na skrzyżowaniu z drogą wojewódzka 824. Stanie się to w drugiej połowie stycznia, po wprowadzeniu objazdu na przecięciu budowanej drogi z DW824. Chociaż zgodnie z umową okres od 15 grudnia do 15 marca nie wlicza się do czasu budowy to wykonawca może prowadzić prace. Takie których technologia nie koliduje z warunkami pogodowymi. Wykonawca inwestycji zapowiedział prowadzenie prac zbrojarskich i betoniarskich przy obiektach, wykonywanie zasypek zaobiektowych a także wykonywanie nasypów i wykopów. Rozbierane będą również dotychczas funkcjonujące drogi.
Na placu budowy usunięto większość kolizji energetycznych (do przebudowy jest jeszcze linia 220 kV), z sieciami wodociągowymi, teletechnicznymi oraz cztery kolizje z gazociągiem (dwa średniego i dwa wysokiego ciśnienia). W przyszłym roku zostanie zlikwidowana ostatnia kolizja z gazociągiem wysokiego ciśnienia.
W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa o łącznej długości ok. 11,8 km (na odcinku ok. 1,3 km do istniejącej jezdni zostanie dobudowana druga wraz z wiaduktem nad linią kolejową). Powstaną m.in.: dwa węzły i skrzyżowanie na prawe skręty (wjazd/zjazd na/z drogę ekspresową), cztery wiadukty drogowe, trzy mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego. Prace budowlane będą kosztować ok. 233 mln zł, a wartość całego projektu to ok. 323 mln zł (roboty budowlane plus opracowanie dokumentacji, odszkodowania za nieruchomości, prace archeologiczne, nadzór nad budową). Przewidywany termin udostępnienia trasy kierowcom to przełom kwietnia i maja 2018 roku.
(Urząd Miasta Puławy oprac. na podst. materiałów własnych i GDDKiA oddział w Lublinie. Zdjęcia lotnicze pochodzą ze strony kontraktu - Kliknij aby otworzyć).