Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. poz. 433, z późn. zm.) przedsiębiorca w okresie od dnia 14 marca 2020 roku do odwołania ma obowiązek nie później niż na 24 godziny przed zamiarem wywozu lub zbycia poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej następujących produktów: gogli ochronnych, kombinezonów typu TYVEK, masek typu FFP2/FFP3, maseczek chirurgicznych, ochraniaczy na buty, rękawiczek lateksowych, rękawiczek nitrylowych oraz środków do dezynfekcji rąk, powierzchni i pomieszczeń powiadomić o tym wojewodę właściwego dla jego siedziby oraz miejsca zamieszkania, natomiast wojewoda taką informację niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
Wszelkie informacje o wnioskach składanych przed przedsiębiorców w związku z zamiarem wywozu lub zbycia określonych w rozporządzeniu towarów powinny być przekazywane Ministrowi Zdrowia do wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: wzk@mz.gov.pl. W informacjach przekazywanych do Ministerstwa Zdrowia należy podać kontakt do osoby (imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail), z którą można kontaktować się w przedmiotowej sprawie.
Na podstawie przekazywanych danych Ministerstwo Zdrowia udzieli informacji zwrotnej o możliwości zbycia towaru przez przedsiębiorcę albo konieczności wystosowania przez wojewodę wniosku do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wydania przedsiębiorcy polecenia sprzedaży towaru na rzecz Skarbu Państwa – w trybie art. 11 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. Poz. 374) -
Agnieszka Strzępka
Rzecznik prasowy Wojewody Lubelskiego