Jakie są najważniejsze regulacje wynikające z Konwencji AETR?
Konwencja , przyjęta w Genewie w 1970 roku, określa szczegółowe zasady dotyczące międzynarodowego transportu drogowego. Jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ujednolicenie warunków pracy kierowców zawodowych. Ma to na celu zapobieganie nierównościom pomiędzy przedsiębiorstwami transportowymi z różnych krajów.
Czas pracy i odpoczynku kierowców
Jednym z filarów Konwencji AETR są przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu oraz odpoczynku. Dzienny czas jazdy wynosi maksymalnie 9 godzin, choć dwa razy w tygodniu można go wydłużyć do 10 godzin. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może jednak przekroczyć 56 godzin, a w okresie dwóch kolejnych tygodni – 90 godzin.
Po czterech i pół godzinach jazdy kierowca musi zrobić co najmniej 45-minutową przerwę, którą można podzielić na dwie części: krótszą trwającą minimum 15 minut, oraz dłuższą wynoszącą 30 minut. Ważnym elementem są również przepisy dotyczące odpoczynku dziennego, który trwa 11 godzin, z możliwością podziału na dwie części – 3 i 9 godzin. Odpoczynek tygodniowy w wersji regularnej wynosi 45 godzin, a w przypadku skróconego odpoczynku – 24 godziny.
Tachografy i ich rola
Zgodnie z Konwencją AETR każdy pojazd wykonujący międzynarodowy transport drogowy musi być wyposażony w tachograf – urządzenie rejestrujące czas jazdy, przerw i odpoczynków kierowcy. Niewłaściwe użycie tachografu czy manipulowanie danymi, może skutkować surowymi sankcjami - zarówno dla kierowców, jak i firm.
Szczególne zasady odpoczynku
Konwencja AETR uwzględnia także sytuacje szczególne, takie jak odpoczynek podczas podróży promem lub pociągiem. W takich przypadkach czas odpoczynku można podzielić na maksymalnie trzy odcinki, pod warunkiem, że kierowca ma zapewnioną koję lub kuszetkę. Suma aktywności pomiędzy poszczególnymi okresami odpoczynku nie może przekroczyć 60 minut.
Zasady obowiązujące w transporcie międzynarodowym
Przepisy Konwencji AETR obowiązują w transporcie wykonywanym poza granicami Unii Europejskiej oraz na terytorium państw, które podpisały tę umowę. Dotyczą one kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów przewożących osoby. Minimalny wiek kierowców wynosi 18 lat w przypadku pojazdów o masie do 7,5 tony oraz 21 lat dla pozostałych kategorii.
Konwencja AETR to fundament regulacji transportu międzynarodowego, zapewniający bezpieczeństwo na drogach, ujednolicenie standardów pracy kierowców oraz eliminację nieuczciwej konkurencji między krajami. Dzięki wdrożeniu przepisów AETR w Polsce, kierowcy i przedsiębiorcy działają w ramach jasnych zasad, które chronią ich prawa i obowiązki.
BE LAW. Radcy Prawni Bydgoszcz
ul. Jagiellońska 69/1 85-027 Bydgoszcz
Sekretariat:
tel:
email:
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.