reklama
reklama

Województwo lubelskie: Kolej będzie mogła zrealizować kilka inwestycji. Premier Morawiecki ogłosił listę projektów

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z Lublina Premier Mateusz Morawiecki ogłosił listę inwestycji kolejowych, które będą realizowane. W województwie lubelskim planowanych jest 5 takich inwestycji.
reklama

Premier Mateusz Morawiecki odwiedził Janów Lubelski w województwie lubelskim. W trakcie środowej (20 kwietnia) wizyty ogłosił listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Będą to inwestycje w 11 wojewówdztwach. Pięć inwestycji zostanie zrealizowane w województwie lubelskim: Lublin-Łęczna/LW Bogdanka, Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, Chełm-Włodawa, Łuków-Lublin, Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek.

Dofinansowanie przyznano planom elektryfikacji linii kolejowej nr 30 z Lublina przez Lubartów i Parczew do Łukowa (o długości 107 km). Teraz ta trasa służy pociągom regionalnym, towarowym oraz kursują tędy dwa pociągi do Warszawy.  Poza tym, pociągi powinny dotrzeć do Janowa Lubelskiego, z którego tory mają być poprowadzone dalej przez Frampol do Biłgoraja. Nowa linia ma także połączyć Lublin z Łęczną, Starą Wsią, Puchaczowem i kopalnią w Bogdance. Do tego sfinansowane zostaną prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budowa łącznicy omijającej stację Zawada. Program obejmie jeszcze rewitalizację połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie.

- Cieszę się, że możemy tutaj przedstawić niezwykle ważny program dla Polski. Program, który mówi o odbudowie, o odtworzeniu linii kolejowych. Sprawne państwo musi potrafić zajmować się wieloma sprawami jednocześnie. Mamy dziś kryzys za naszą wschodnią granicą, kryzys z uchodźcami w Polsce, problemy gospodarcze – ale cały czas musimy stawiać na rozwój po to, by miejscowości takie jak Janów Lubelski mogły normalnie się rozwijać, żeby można było normalnie się komunikować. Wraca moda na kolej – i bardzo dobrze, bo kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny i szybki. Dobrze, że ludzie wracają do podróżowania koleją. Do roku 2015 mieliśmy do czynienia ze zwijaniem się torów kolejowych, połączeń kolejowych, likwidowaniem dworców – to była niewłaściwa strategia poprzednich rządów - mówił Mateusz Morawiecki.

Szef rządu podkreślał, że wyremonotowano już ponad 400 stacji, przystanków kolejowych, blisko 300 dworców kolejowych i odbudowano ponad 1000 km połączeń kolejowych. - Tak jak tutaj, z Janowa Lubelskiego, będzie skrócony czas podróży i możliwe będzie połączenie kolejowe do Lublina. To ważny moment. W III RP dochodziło do likwidowania linii kolejowych i ten czas chcemy zakończyć. Dzisiejsze spotkanie  to potwierdzenie tego, co do tej pory zrobiliśmy - dodawał premier.
 
Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony do ponad 11 mld zł. Ma się to stać przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.

Obecny w Janowie Lubelskim, wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin zaznaczał, że program wchodzi w nową, decydującą fazę. Wyjaśniał, że dzięki decyzji premiera program dostanie dodatkowy zastrzyk finansowy, zamiast 5 mld 600 mln zł – ponad 11 mld zł na nowe, zmodernizowane linie kolejowe. Ma to pozwolić zwiększyć ilość realizowanych projektów z planowanych 17 do 34.

- Najbardziej cieszy mnie w tym programie szczególne miejsce dla Lubelszczyzny. Z 1200 km nowych, zmodernizowanych linii kolejowych w ramach programu aż 320 km przypada na województwo lubelskie. To nie przypadek. My realizujemy politykę zrównoważonego rozwoju – każdy zakątek kraju wymaga takiego samego traktowania przez władze. Kierujemy się wskazówkami śp. Lecha Kaczyńskiego, który sformułował pogląd, że Polska może rozwijać się w sposób niezakłócony tylko wtedy, jeżeli będzie się rozwijać w równomierny sposób. My dzisiaj wyrównujemy różnice rozwojowe. Dlatego podejmujemy decyzje, by znacząca część środków płynęła do województwa lubelskiego.  Będzie tu realizowanych pięć projektów. Projekt, który połączy Janów Lubelski z Szastarką, a w związku z tym również z Lublinem, pozwoli dojechać do dużych ośrodków, a w przyszłości połączy również Biłgoraj. Kolejne to połączenie Lublin-Łęczna, zmodernizowane połączenia, które połączą Rejowiec z Zamościem, Chełm-Włodawa, czy elektryfikacja linii Lublin-Łuków - mówił Jacek Sasin.
 
Program Kolej Plus kierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które chcą rozwijać własną infrastrrukturę kolejową. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi, ale dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców. Modernizacja obejmie miejscowości, które mają dostęp do kolei, ale wymaga ona usprawnienia np. w postaci łącznic kolejowych.
 
- Kolej Plus powstaje przy współpracy z samorządami, bo któż lepiej wie o potrzebach mieszkańców małych i średnich miejscowości? To właśnie wójtowie, burmistrzowie, starostwie, marszałkowie, doskonale wiedzą, czego potrzebują mieszkańcy. Dzięki współpracy z nimi takie programy są możliwe. Wyjątkowość programu wynika z faktu, że inwestycje do programu zgłosili właśnie samorządowcy. Tak jest w każdym regionie naszego kraju. Dziękuję za dobrą współpracę i aktywność. Za każdą inwestycją stoi olbrzymia determinacja samorządowców - podkreślał obecny Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

CZYTAJ TAKŻE: Wojna w Ukrainie: Premier Morawiecki otworzył miasteczko dla uchodźców we Lwowie
 
- Program obejmuje dwa razy więcej projektów niż w pierwotnym zamyśle. Te projekty to budowa, odbudowa i projektowanie linii kolejowych. W ramach programu na Lubelszczyźnie powstanie 90 km nowych linii kolejowych. Wartość to blisko 3.5 mld zł – rekord, jeśli chodzi o środki w podziale na województwa. Dzięki realizacji programu do roku 2028 obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy. Będziemy realizowali politykę przeciwdziałania wykluczenia komunikacyjnego, tworząc system, w którym kolej i drogi współpracują ze sobą, tworząc ofertę transportu ekologicznego, przyjaznego i bezpiecznego dla wszystkich - mówił również obecny Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
 
Planowana realizacja programu to 2028 rok.

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu lublin24.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama