Czy Puławy wprowadzą uchwałę krajobrazową?
Opublikowano:
Autor: Marta Pietroń
reklama
Przeczytaj również:
Informacje puławskieNa razie niewiele na to wskazuje. Choć taka inicjatywa została już podjęta, to procedurę wstrzymano. Prezydent czeka na rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego, który ma zbadać, czy uchwały krajobrazowe są zgodne z naszą ustawą zasadniczą i nie naruszają zapisów prawa UE.
reklama
Radny: Zróbmy reklamowy porządek
Na konieczność uporządkowania przestrzeni publicznej, w której pojawiają się reklamy i szyldy oraz konieczność ustalenia pewnych reguł ich umieszczania na terenie Puław, zwrócił uwagę miejski radny Robert Łyszcz. We wniosku skierowanym w tej sprawie do prezydenta wysuwa wiele argumentów. Jego zdaniem wprowadzenie regulacji dotyczących reklam, szyldów i innych nośników informacji wizualnej pozwoli na ochronę najbardziej wartościowych miejsc naszego miasta oraz zapewni spójny i harmonijny wygląd przestrzeni miejskiej. Podnosi, że obecnie daje się w tym względzie zauważyć chaos wizualny, zwłaszcza w centrum Puław, a także w okolicy obiektów zabytkowych i miejsc o znaczeniu kulturalnym. Jako przykład wymienia chociażby Pałac Czartoryskich i otaczający go park.
- Obecnie w mieście brakuje jasnych zasad dotyczących szyldów i reklam, co prowadzi do umieszczania ich w sposób przypadkowy i nierzadko nieodpowiedni. Uchwała mogłaby wprowadzić wytyczne dotyczące rozmiaru, lokalizacji, materiałów i kolorystyki szyldów, co wpłynęłoby korzystnie na estetykę miasta - argumentuje w piśmie do prezydenta radny Robert Łyszcz.
Co na to prezydent Paweł Maj?
Okazuje się, że już kilka lat temu urzędnicy opracowali projekt tzw. kodeksu reklamowego dla Puław. Został on przedstawiony mieszkańcom w ramach konsultacji społecznych, ale wpłynęło wiele krytycznych uwag. Jak zauważa prezydent Maj, owszem wiele miast w Polsce uchwaliło i wprowadziło tzw. uchwały krajobrazowe, ale w wielu miejscach i tak nie obowiązują, ponieważ zrodziły się wokół nich kontrowersje związane z ich zgodnością z konstytucją. Wniosek o stwierdzenie tego faktu do Trybunału Konstytucyjnego złożył Business Center Club.
Podobne zapytania do TK skierował Naczelny Sąd Administracyjny, do którego zaskarżono uchwały krajobrazowe podjęte w Opolu czy w Gdańsku.
- W związku z zaistniałą sytuacją prawną dalsze prace nad kodeksem reklamowym zostały wstrzymane - tłumaczy prezydent Paweł Maj i dodaje:
- Uzasadnione jest to faktem, że jeśli Trybunał Konstytucyjny uzna przepisy uchwały krajobrazowej za sprzeczne z ustawą zasadniczą, może się okazać, że kodeks reklamowy przygotowany na podstawie wadliwych przepisów prawa stanie się bezużyteczny, a jeśli wszedłby w życie, mógłby stać się podstawą do formułowania wniosków o odszkodowania.
reklama
reklama
reklama
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE
reklama
reklama
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.